معرفی نخست‌وزیر پس از تظاهرات میلیونی/ بسته‌شدن مسیر عراق به مهران  
کد خبر: 3872896
تاریخ انتشار : ۳۰ دی ۱۳۹۸ - ۱۲:۰۷
بسته خبری تحولات عراق؛

معرفی نخست‌وزیر پس از تظاهرات میلیونی/ بسته‌شدن مسیر عراق به مهران  

گروه بین‌الملل ــ تشدید تدابیر شدید امنیتی در کربلا، بسته‌شدن مسیرهای منتهی به مرز مهران و آزادراه بین‌المللی بغداد ـ بصره، مخالفت عبدالمهدی با درخواست واشنگتن برای لغو توافقنامه با چین و معرفی نخست‌وزیر جدید عراق پس از «تظاهرات میلیونی ضدآمریکایی» از مهم‌ترین تحولات این کشور است.

به گزارش ایکنا؛ به نقل از پایگاه خبری «المعلومه»، فرماندهی پلیس کربلا اعلام کرد که نیروهای امنیتی به طور گسترده به منظور رویارویی با هرگونه وضعیت اضطراری در استان کربلا مستقر شده‌اند.
 
«علاء الغانمی»، سخنگوی فرماندهی پلیس کربلا در این باره گفت: با بالاگرفتن خشونت‌ها در استان‌های مختلف عراق، فرماندهی پلیس کربلا نیز نیروهای خود را برای جلوگیری از اقدامات خشونت‌آمیز و خرابکاری و بستن راه‌ها بسیج کرده است.
 
وی افزود: پلیس کربلا از تظاهرات مسالمت‌آمیز حمایت می‌کند، اما به شدت در مقابل خرابکاران و خشونت‌طلبانی که به دارایی‌های عمومی و شخصی مردم حمله می‌کنند، می‌ایستد.
 
مخالفت با درخواست واشنگتن برای لغو توافقنامه با چین

«حسن خلاطی»، نماینده جریان حکمت ملی عراق در گفت‌و‌گو با شبکه ماهواره‌ای «العهد» این کشور از درخواست آمریکا از عادل عبدالمهدی، نخست‌وزیر دولت پیشبرد امور عراق برای لغو توافق با چین و مخالفت عبدالمهدی با این خواسته آمریکایی‌ها خبر داد.
مخالفت عبدالمهدی با درخواست واشنگتن برای لغو توافقنامه با چین/ بسته‌شدن مسیرهای منتهی به مرز مهران  
این نماینده عراقی گفت: درآمدهای حاصل از این توافق به بانک فدرال آمریکا نخواهد رفت و به همین دلیل نیز، واشنگتن به صراحت خواستار لغو این توافق است و از نخست‌وزیر خواست تا با کمک وکلای حقوقی، این توافقنامه را لغو کند، اما عبدالمهدی این درخواست آمریکا را رد کرد.

خلاطی هرگونه اعتراض رسمی به توافق بغداد با چین تا به این لحظه را رد کرد و افزود: پارلمان حق و اختیار ندارد که توافق با چین را رد کند، ضمن اینکه اعضای پارلمان عراق در جریان این توافقنامه بودند و موضع آنها کاملا مثبت بود، اما این توافقنامه مورد ظلم واقع شد و برخی با این توافقنامه براساس اصل انسان دشمن آن چیزی است که نمی‌داند؛ برخورد کردند.

معرفی نخست‌وزیر جدید پس از «تظاهرات میلیونی ضدآمریکایی»

از سوی دیگر، ائتلاف الفتح در پارلمان عراق، موعد معرفی نامزد نخست‌وزیری جدید را پس از برگزاری تظاهرات میلیونی ضد آمریکایی در روز جمعه آینده، چهارم بهمن‌ماه اعلام کرد.

«عبدالامیر تعیبان»،نماینده ائتلاف «الفتح» در پارلمان عراق، با اشاره به اینکه هنوز فراکسیون‌های سیاسی بر سر معرفی نامزد نخست‌وزیری عراق توافق نهایی نکرده‌اند، در گفت‌‌وگو با خبرگزاری رسمی عراق (واع) گفت: پرونده انتخاب نخست‌وزیر آتی، پس از تظاهرات روز ۲۴ ژانویه (چهارم بهمن‌ماه) نهایی خواهد شد.
مخالفت عبدالمهدی با درخواست واشنگتن برای لغو توافقنامه با چین/ بسته‌شدن مسیرهای منتهی به مرز مهران  
تعیبان پیشتر نیز گفته بود که ائتلاف البناء(سازندگی)، به‌عنوان فراکسیون بزرگ‌تر پارلمان عراق، به دنبال انتخاب نامزدی است که همه ویژگی‌های مطلوب تظاهرات‌کنندگان از جمله استقلال، عدم دو تابعیتی و برخورداری از تجارب مدیریتی را داشته باشد.

از سوی دیگر، سید عمار الحکیم، رئیس جریان حکمت ملی عراق و نوری مالکی، رئیس ائتلاف دولت قانون، دیروز، 29 دی ماه طی نشستی به بررسی جدیدترین تحولات سیاسی در عراق از جمله پرونده تشکیل دولت انتقالی پرداختند. 

براساس این گزارش، دو طرف بر اهمیت پایان کار دولت پیشبرد امور به دلیل محدودبودن اختیاراتش و در نتیجه عدم توانایی آن در خدمات‌رسانی به شهروندان تأکید کردند و خواستار نخست‌وزیری فردی مستقل، شایسته، دارای کارنامه‌ای شفاف و توانمند در اداره کشور و تدارک برای انتخابات زودهنگام شدند.

بسته‌شدن آزادراه بین‌المللی بغداد ـ بصره
 
پایگاه خبری «المعلومه» عراق همچنین گزارش داد: معترضان عراقی در استان ذی‌قار در ادامه اعتراضات خود، آزادراه بین‌المللی بغداد ـ بصره، از سمت پل «الفهد» را مسدود کرده و مانع تردد خودروها شدند.
 
اسکای نیوز عربی نیز گزارش اداد: نیروهای ضد شورش عراق امروز، دوشنبه، توانستند آزادراه «محمد القاسم» در مرکز بغداد را که از سوی معترضان بسته شده بود، باز کنند. آنان برای متفرق‌کردن معترضان از گاز اشک‌آور استفاده کردند.
 
بسته شدن آزادراه بین‌المللی بغداد - بصره/ حضور گسترده نیروهای امنیتی در کربلا/ بسته شدن راه‌های منتهی به مرز مهران 

اقدامات امنیتی در بصره

بنا به اعلام پایگاه خبری «المعلومه»، فرماندهی عملیات بصره نیز از تدابیر شدید امنیتی در این استان برای رسیدگی به هرگونه وضعیت اضطراری خبر داد.
 
«ثائر عیسی نجم»، مسئول بخش رسانه‌ای فرماندهی عملیات بصره در این باره گفت: نیروهای امنیتی به صورت گسترده در نقاط مختلف این استان مستقر شده و از تظاهرات مسالمت‌آمیز حمایت می‌کنند و از تخریب تأسیسات دولتی، بانک‌ها، مدارس، مؤسسات دولتی، بیمارستان‌ها و مراکز خدماتی و درمانی جلوگیری می‌کنند.
 
بسته‌شدن مسیرهای منتهی به مرز مهران  

منابع امنیتی عراقی اعلام کردند که تظاهرات‌کنندگان مسیر‌های منتهی به گذرگاه مرزی مهران را مسدود کرده‌اند.
 
بر اساس گزارش «السومریه نیوز»، معترضان عراقی با آتش زدن لاستیک و بستن مسیر کوت ـ بدره که به مرز مهران در ایران منتهی می‌شود، از حرکت کامیون‌ها به سمت مرز ایران جلوگیری کردند.
 
بسته شدن آزادراه بین‌المللی بغداد - بصره/ حضور گسترده نیروهای امنیتی در کربلا/ بسته شدن راه‌های منتهی به مرز مهران 
 
واکنش سازمان ملل

بر اساس اعلام پایگاه خبری «السومریه نیوز»، «جنین هنیس پلاسخارت»، نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل در عراق، بر ضرورت مسالمت آمیز بودن اعتراضات در عراق تأکید کرد و اقدامات خشونت‌آمیز علیه تظاهرات کنندگان را غیرقابل پذیرش دانست.
 
پلاسخارت در بیانیه‌ای تأکید کرد: در ماه‌های اخیر صدها هزار عراقی از نقاط مختلف این کشور به خیابان‌ها آمده و خواستار ایجاد یک زندگی بهتر بدون فساد و منافع حزبی و دخالت بیگانگان شدند. اما کشته و زخمی شدن افرادی که به صورت مسالمت آمیز به تظاهرات پرداخته‌اند، موجب ایجاد بحران بزرگی در این کشور شده است.
 
وی خواستار برگزاری مسالمت آمیز تظاهرات و توقف اقدامات خشونت‌آمیز در این اعتراضات شد.
 
شهرهای مختلف عراق در حالی امروز شاهد برخی اعتراضات خشونت‌آمیز از سوی افراد نفوذی و خشونت‌طلب است که مردم این کشور برای تظاهرات میلیونی روز جمعه در حمایت از مصوبه پارلمان عراقی برای اخراج نیروهای آمریکایی از این کشور آماده می‌شوند.
انتهای پیام
captcha